Nekada davno pojavi se nekakav Internet! Za njime dođoše i prve objave sadržaja, postavljanje sajtova a krenuše i prve pretrage. A eto i njega, na Web „moru“ zaplovi neki Google sa svojim tražilicama. Bla, bla, bla… sve ostalo je istorija.
Polako smo postajali svesni koliko je bitno postati (i ostati) dobar drug sa Googlom i koliko ustvari to donosi dobrog našem biznisu. Biti visoko rangiran na njegovim listama za pretragu je pravilo razliku između dobrog poslovanja i potpunog bankrota a onda je, vrlo logičan sled, web zajednicu zapljusnuo talas novih stručnjaka u oblasti uspešne prezentacije sadržaja na netu. Rodio se SEO! Dozvolite profesionalcima da prepravljaju i dorađuju vaš site kako bi bio što prepoznatljiviji na pretragama. Ipak Google odlučuje da li vas ima ili ne a vi želite da vas ima što više, zar ne? Za kratko vreme su svi želeli da se bave SEO-m i, ne baš uvek opravdano, nudili „sela i gradove“ a za svoje usluge zahtevali dobru nadoknadu. Sam početak i nije bio „Bog zna šta“, alati SEO stručnjaka su bili relativno skromni i jednostavni a postići dobar rezultat i nije bilo tako teško. Nije bilo potrebno praviti dobar sajt kako bi bili na prvoj strani u organskim pretragama, Black Hat SEO metode su cvetale. Naravno, takav način se nije u startu prepoznavao kao negativnost ali ga je neko vrlo brzo tako prozvao. Ponovo taj Google.
Da li je Google ugušio SEO?
Ajmo malo sad i o tom Googlu. Firma koja je za kratko vreme postala najmoćnija organizacija na svetu, na vreme je prepoznala sve mogućnosti interneta i iskoristila da se nametne korisnicima. Ono što su oni nudili je svakako kvalitetan algoritam tražilica koji je izbacivao baš one rezultate koji su korisnici želeli. Otud i njegova popularnost kroz dugi niz godina. I šta sad ti tzv. SEO stručnjaci petljaju tu? Lažiraju rezultate pretraga i svoje sajtove dovode na visoko pozicionirana mesta a da pritom to mesto ipak nisu zaslužili. Korisnici su sve nezadovoljniji rezultatima, gube vreme tražeći ono za čim su krenuli i rejting Googlu opada. Hm, ne zadugo. Simpatične male životinjice (kolibri, pingvin, panda…) su donosili update koji su polako gušili SEO i činili njihov rad zahtevnijim. Ne sme se posumljati u njihova rangiranja kao najrelevantnija. Vrlo strogo i beskompromisno su kažnjavali jednu po jednu black hat metodu i celokupni rad bacali u nepovrat. Ipak, ako već bombardujemo korisnike sa AdWords sadržajima (koja im je uzgred budi rečeno, jedna od najvećih prilivnih grana novca) daj da bar SERP pretrage budu što kvalitetnije. I, da ne dužimo puno, gde smo danas došli? Sve je više naslova u svetskim okvirima koji osporavaju rad SEO-a a mnogi ga čak i proglašavaju mrtvim. Da li je Google odneo konačnu pobedu ili ne?
Moje mišljenje je da sada, više nego ikada, SEO stručnjaci rade za Google i on za njih. Trenutno koezistiraju na obostranu korist i tako će potrajati dokle god se bude igralo prema pravilima ili dok bude Googla.
Odvojeno žito od kukolja
Smrt SEO-a prizivaju mnogi ali, kako uvek biva, kada proglašavaš neopravdano nekog mrtvim, on ustane jači nego ikada. Ko ima koristi od njegovog pada? Web designers-ima smeta kada jedan deo budžeta ode za SEO, novinari žele da zadrže primat u editorial control –u, adwords stručnjaci žele veći deo kolača za sebe, omalovažavaju ga i oni koji su juče živeli od njega ali se danas nađoše na ulici istisnuti iz tržišne trke svojim ne tako kvalitetnim radom… Mnogo je i onih koji o SEO-u imaju loše mišljenje usled kupovine loših usluga a velikih obećanja. Sve u svemu, SEO je danas kompleksniji i zahtevniji nego ikada ranije. Želite dobro rangiranje? Napravite kvalitetan sajt, i to je to. Ne postoji drugi način za pozitivan plasman. Svi oni koji su se bavili svakojakim nedozvoljenim metodama pali su u zaborav. Danas se uspešno bave SEO-m samo oni koji ga poznaju u potpunosti i koji imaju znanje i veštine da mu se u potpunosti posvete. A taj rad je definitivno i skuplji nego ranije. Kvalitet zahteva obraćanje pažnje na mnoge elemente, neki ih čak i broje pa kažu da ih ima više od 300. Kako bi pokazali dubinu i kompleksnost rada SEO- a danas probaćemo da objasnimo bazu rada.
Content is the King
Nema solucija. Ako želite da vas ima na SERP-u morate imati kvalitetan sadržaj. Prihvatljiv koncept i prave informacije su nešto što navodi korisnike da provode vreme na vašem sajtu. Ozbiljan parametar u rangiranju Google-a je time on site koji je moguće postići isključivo ako ste nekog zaiteresovali svojom prezentacijom. Gde je SEO tu? Dodavanje sadržaja sad nije puko prepisivanje bezveznih nabacanih informacija koji će imati potreban keyword density već studiozan rad koji mora stvoriti i znatiželju za čitanjem. I vraćanjem na sajt nanovo. Još ako ubodete neki sadržaj koji postaje viralan, pa vi ste pogodili pravo u centar. Sam koncept i organizacija moraju biti pregledni i vizuelno dopadljivi a informacije lako dostupne i kretanje kroz stranice jednostavno. A kako bi postigli ravnotežu a ujedno i najbolji odnos poseta kroz tražene reči nezaobilazna je vrhunska analitika podeljena po nishama i mikro nishama, kroz koju zaključujemo šta je korisno gurati a šta ne.
Nepovoljan bounce rate (otvaranje samo jedne stranice na sajtu) je glavni signal Google-u da tu nešto nije u redu i pozicija ide dole. Niste interesantni i adio. Tu vam iskustvo profesionalaca koji iza sebe imaju odrađene stotine sajtova može biti neprocenljivo. Google voli kontinuirano dodavanje sadržaja a to ozbiljno usložava rad , treba platiti pisce i organizovati postavljanje materijala. Veliki plus u Google-ovim očima su unikatne slike i autorske infografike a onda postaje jasno zašto stari sistem copy-paste više ne pije vodu. Da bi se bavili SEO-m do kraja morate biti još i grafički dizajner, pisac, fotograf sa znanjem Photoshopa ili imati armiju iza sebe koju treba platiti. Pa se sad saberite.
Tehnički elementi sajta
I dalje je neophodno da se kompletan sajt tehnički dotera i prilagodi tražilicama. Title, description i alt tagovi su još uvek nezaobilazan element kvalitetnog SEO-a i tu nema govora. Bez obzira na sve ostale kvalitete ako je ovaj segment loše ili nedovoljno odrađen rezultati će izostati. Pravilno formirati H tagove, naći dobar balans u keyword density-u i pravilno nazvati anchor text predstavlja, mogu slobodno reći, profesionalnu umetnost. Neophodno je ispeglati brzinu učitavanja u različitim browser-ima, organizovati URL strukture i postići pojedine automatizacije. Treba organizovati dolazne i odlazne linkove a o pojavljivanju koda 404 not found ne treba ni pričati. Treba napomenuti i da sajtovi uradjeni najnovijim tehnologijama i kao mobile responsive mogu doneti prevagu i odvojiti vrhunsko od dobrog.
Formirati mrežu kvalitetnih back linkova
Kako uveriti Google da je vaš sajt toliko kvalitetan da se o njemu priča i piše na sve strane? Upravo mrežom kvalitetnih backlink mesta na web-u. Za ovo morate imati veliku bazu relevantnih sajtova koji će pristati da objavljuju tekstove i postavljaju linkove ka vašem sajtu. Naravno da je lakše platiti promućurnom sirotom kinezu 10$ i dobiti za noć 1000 linkova ka vama ali da li ćete time uveriti Google u kvalitet. Nikako, a možda baš i suprotno! Smeće linkovi su jedan od osnovnih elemenata gde zaslužite žuti karton u momentu. Za SEO stručnjake, formirati kvalitetne linkove koji dovlače posete predstavlja nezaobilazan a ujedno i najpipaviji element rada koji uzima mnogo vremena i odvlači pažnju a samim tim i čini rad zahtevnijim. Ono što je idealno je da imate odličan sadržaj i da ga ljudi dele i pozivaju se na njega. To je prirodan link building koji dobijamo interesantnim materijalom. E sad, treba to simulirati i objasniti Google-u da je i naš materijal zanimljiv a trenutno zastupljena metoda je guest posting sa tekstovima koji opet moraju biti optimizovani i koji govore o dotičnom brendu. Neophodnost je i raznolikost linkova kako bi naša simulacija kvaliteta uspela. Vrlo zapetljana priča, zar ne?
Signali sa social media
Za mnoge je sad ovo novost. Google je intezivno počeo da prati razne društvene mreže kao autentičan signal da ljudi govore o vama i da dele svoja iskustva. Postaje imperativ za jednu firmu prisustvo na svim vidovima društvenih sajtova i svakodnevna aktivnost. Facebook, Twiter, G + profili… sve je vidljivo i praćeno. Kada vaš blog dobije brdo like-ova za orginalnost i zanimljivost budite sigurni da će Google to ispratiti. Kada se priča o vama i share-uju vaše slike i linkovi, Google-ov algoritam lupa recku. Dvosmerna komunikacija sa ljudima je imperativ u promovisanju usluga i proizvoda jer inicirati ljude da razmišljaju i pričaju o vama, uzimajući u obzir bombardovanje ponudama sa svih strana, predstavlja pravi podvig. Google je čak, prepoznavši ideju društvenih mreža kao interesantnu, oformio svoju G+ varijantu svega. Hoćete da SEO uspe, otvorite i dajte aktivnost svim nalozima i profilima. Sve objedinjeno predstavlja nastup firme na social media-ma i donosi pozitivan signal o kvalitetu.
Umesto zaključka: Integrisani on line nastup
Šta je suština kvalitetnog SEO-a? Dobro rangiranje bez pravog cash back-a neće stvoriti zadovoljnog korisnika. Ako je vaš način rada samo tehničko odrađivanje elemenata bez ozbiljne analize tržišta i konkurencije, budite sigurni da ne radite kompletan SEO. Čak, ako ste preuzeli obavezu da nekome povratite novac uložen u vaš rad nije dovoljno samo za produkt rada prezentovati i analizirati presek pozicija sajta na pretragama. Morate mnogo dublje začeprkati po svim elementima. Potrebno je od klijenta stvoriti prepoznatljiv brend o kome će se pisati i pričati. Pa šta ako je to pisanje i priča veštački generisana? Stvoriti brend i svest ljudi o brendu je svojevrsan izazov. Eto zašto se danas SEO-m bavi sve manje ljudi i zašto je cena kvalitetnog rada postala značajno veća.
SEO je danas deo kompletnog integrisanog kako online tako i offline nastupa. On više nije priča sama za sebe, već se slobodno može reći da je SEO ustvari sam taj pravilno integrisan nastup koji će Googlu signalizirati o Vašem kvalitetu, a on će kasnije sam učiniti svoje i smestiti vas na pretragama tamo gde vam je mesto. Pravila tržišta se vrtoglavo menjaju i pravilno targetiranje svojih kampanja postaje ključno. Angažovanje profesionalca koji će vam stvoriti brend od imena je ozbiljan i neophodan korak jer imati proizvod ili uslugu bez da je plasirate na pravom mestu u pravo vreme je promašena investicija.
Pratite naše najnovije postove i na našoj Facebook stranici, Twiter i G + Profilu. Slobodno ostavite komentar na ovaj tekst, mi želimo dvosmernu komunikaciju a razmena mišljanja je uvek dobrodošla.