U ovom postu pokušali smo da damo osvrt na promene Google algoritma koje su se dešavale u prethodne dve godine, da sublimiramo sve njih na jednom mestu, i da iznesemo mišljenje kuda vodi SEO industrija, odnosno kako će se kretati optimizacija web sajtova u periodu koji sledi. Ono što je potpuno sigurno je da je SEO preživeo, da su stručnjaci čija je delatnost optimizacija sajtova neophodni i potrebni svakom ozbiljnom biznisu, ali da je taj posao sada neuporedivo teži i zahtevniji nego ranije, te da će nakon svih promena Google algoritma pravi stručnjaci doći do izražaja, a oni koji su do uspeha dolazili putem „black hat“ SEO tehnika doživeti poraze . Zahvaljujući promenama algoritma suzbija se „ black hat SEO „ i do izražaja dolazi znanje, kvalitet i stručnost onog ko je zadužen za optimizaciju sajta. SEO danas postaje deo kompletne internet marketing strategije, a sa optimizacijom se možemo slobodno reći kreće prilikom planiranja samog projekta , i mnogo pre same izrade sajta.

Optimizacija sajtova i Google EMD update

EMD update je promena algoritma koju je Google pustio krajem 2012. godine (tačnije Septembra 2012.). Ovom promenom, Google je želeo da spreči rangiranje nekvalitetnih sajtova samo na osnovu EMD fraze u samom domenu. Pre EMD promene algoritma, i nekvalitetni sajtovi ( u nekim slučajevima čak i sajtovi koji su sadržali samo po jednu stranicu koja se nalazila na domenu ) su se mogli rangirati samo na osnovu fraze koja se nalazila u njihovom domenu. Optimizacija sajta se u tim slučajevima zasnivala na posedovanju domena koja se targetirala u pretragama (tj na posedovanju Exact Match domena), a vrlo često je bila vezana sa link buildingom gde je većina dolaznih linkova imala „anchor text“  isti kao sam domen. Ovom promenom Google je dao prednost kvalitetu u odnosu na domen, ali je naravno ostavio mogućnost da se i sajtovi koji imaju „Exact Match“ frazu u domenu rangiraju, ukoliko dorade ili naprave kvalitetan sadržaj. Nakon ove promene, značaj „exact match“  domena je manji, ali ne i potpuno zanemarljiv. Domeni brendova su dobili na snazi, posebno ako su imali dobro koncipirane i jako autoritativne sajtove. Naravno, ovo se sve uklapa i sa činjenicom da se optimizacija sajtova više ne zasniva na rangiranju jedne fraze, već na dizanju autoriteta samog sajta i pozicioniranju kako svih fraza iz cele niše sa svim mikronišama relevantnim za sajt, tako i na dobrom pozicioniranju na što većem broju raznovrsnih, a opet relevantnih, „long tail fraza“ . EMD promena algoritma, naravno nije zahvatila sve sajtove, već one sajtove niskog kvaliteta, dok je kod ostalih sajtova čija se optimizacija zasnivala na kvalitetnom sadržaju, a ne samo na postojanju „Exact Match domena“ imala jako malo uticaja.

Google EMD

Optimizacija sajtova i Panda update

Kako bi korisnicima pretraživača , odnosno posetiocima sajtova dao što kvalitetniji sadržaj i relevantnije rezultate pretrage, Google je od početka 2011. godine krenuo sa nadogradnjom algoritma vezanom za kvalitet sadržaja na samim sajtovima, popularno nazvanom „Panda update“ . Zvanično je prvi „Panda update“ pušten 24. Februra 2011. godine, a dvadeseti 27. Septembra 2012. godine (kada su u kratkom vremenu odrađeni Panda, Penguin i EMD update algoritma). Od tada se „Panda“ update odvija, maltene, kontinuirano.

Osnovni cilj ovih promena algoritma su suzbijanje takozvanih „Farmi sadržaja“,poboljšanje pozicija sajtova sa unikatnim i kvalitetnim sadržajima. „Panda update“ kontinuirano nagrađuje sajtove koji objavljuju svež, kvalitetan i koristan sadržaj za svoje posetioce. Optimizacija sajtova se morala uskladiti sa ovom promenom algoritma, u smislu da je sada sadržaj i ono što se nudi posetiocima dospelo na prvo mesto po značaju prilikom optimizacije. Farme sadržaja, nekvalitetni tekstovi pisani uz pomoć alata za „Copyrighting“ , kao i  ogroman broj stranica sa jako malo sadržja su najviše pogođeni ovim promenama algoritma. Optimizacija sajtova postaje sofisticiranija, ona prestaje biti puko tehničko stavljanje i usklađivanje tagova, već sve više zalazi u sam sadržaj, njegovo koncipiranje i kreiranje, pre svega prema potrebama posetioca. Sadržaj kreiran prema potrebama posetioca je prihvatljiv i koristan sadržaj i za pretraživače. „Panda“ ne voli ni visok bounce rate tako da se optimizacija pomera ka raznovrsnosti i kvalitetu sadržaja, koji će posetioca dovesti na sajt, ali ga i zadržati na njemu. To sve naravno poskupljuje i sam proces optimizacije, jer više nije dovoljno iskopirati tekstove sa nekog drugog sajta, ili uraditi njihov rewrite kroz određene softvere, već je neophodno sistemski pristupiti, kako kreiranju koncepta sajta koji će obuhvatiti zastupljenost svih relevantnih fraza, tako i kreiranju samog sadržaja sajtova, koji će biti korisni za posetioca. Sadržaj koji je koristan za posetioca će sa druge strane biti deljen na društvenim mrežama, i na taj način dovoditi nove posetioce, pa to može biti još jedan od signala pretraživaču o vrednosti samog sajta.  Optimizacija sajtova na taj način ima smisla, i njom se usklađuju tehnički elementi sajta, meta tagovi i sam sadržaj sajta.

Google Panda update

Šta „Panda“ ne voli  :

  • Farme nekvalitetnog sadržaja
  • Različit sadržaj prikazan posetiocima i pretraživačima
  • Sadržaje koji imaju preterano veliku zastupljenost ključnih reči
  • Visok procenat dupliciranog sadržaja, kako na stranicama tako i na celokupnom sajtu
  • Neusklađenost Meta tagova sa sadržajem, tj. različitost Title taga od samog sadržaja
  • Visok bounce rate na sajtu
  • Mnoštvo nerelevantnih reklama, i reklama koje nemaju veze sa tematikom sajta

Šta „Panda“ voli  :

  • Kvalitetan sadržaj pisan za korisnika, a ne za mašinu
  • Potpune članke koji obrađuju određenu tematiku
  • Stranice optimizovane ka „Long tail“ frazama
  • Potpuno unikatne članke i sadržaj
  • Sajtove sa dosta poseta sa društvenih mreža i dosta social signala, te jakom svesti o brendu
  • Nizak bounce rate i duže zadržavanje posetioca na sajtu

Optimizacija sajtova i Penguin (Pingvin) update

Penguin (Pingvin) update je nadogradnja Google algoritma čiji je osnovni cilj borba protiv web spama. Ova nadorgradnja je inicijalno puštena krajem aprila 2012. godine. Nakon Pande, koja se bavi sadržajem web sajtova, Pingvin algoritam dopunjuje suzbijanjem spamerskih metoda, kako na samom sajtu tako i smaperskih metoda link buildinga. Na taj način Google unapređuje algoritam, i na vrh pretraga dovodi one sajtove koji svojim kvalitetom a ne spam metodama optimizacije to zaslužuju.

Pingvin update kažnjava spamerske i preoptimizovane sajtove. Ovo se odnosi na spam na samim sajtovima koji se ogleda kroz keyword stuffing ( preteranu upotrebu ključnih reči kroz članke ), zatim različito prikazivanje sadržaja pretraživaču i posetiocima, pa preko dupliranja sadržaja i sve do korišćenja smaperskih link building metoda i preoptimizovanog „Anchor teksta“ . Sve ovo ukazuje da Google želi „fer igru“ gde će do izražaja doći kvalitetne stranice i sajtovi.

Optimizacija sajtova se nakon ove promene algoritma dosta izmenila. Sada je potpuno pogrešno prikazivati različit sadržaj pretraživačima i posetiocima, i te metode mogu čak dovesti do penalizovanja sajtova. Upotreba ključnih reči kroz tekstove mora biti svedena na razumnu meru, i one se moraju upotrebljavati što je moguće više prirodno. Gradnji linkova se mora pristupiti temeljno, linkove graditi raznovrsnim metodama, što je moguće prirodnije. Uvek treba imati na umu činjenicu da što je teže doći do linka, on ima veću vrednost. „Anchor tekstove“ treba koristiti prirodno, voditi računa da postoji „Anchor diversity“, i jedan Anchor upotrebljavati samo jednom. Potrebno je imati značajan procenat domena, kao i no keyword anchor-a. Ova promena ceni i signale sa društvenih mreža, tako da će od koristi biti facebook lajkovi, G+ lajkovi itd. Gradnja linkova predstavlja najosetljivije mesto kod optimizacije sajtova. Sam Google kaže da optimizaciju ustvari nije ni potrebno raditi, već je potrebno postaviti kvalitetan sajt, koji će drugi ljudi deliti i linkovati prirodno ka kvalitetnim sadržajima. Iz tog razloga, gradnja linkova mora da se izvodi što prirodnije, kako bi optimizacija sajta bila uspešna. Linkove je potrebno graditi najraznovrsnijim metodama, sa akcentom na guest posting, i to na najkvalitetnijim sajtovima gde je teško doći do linka. Članci iz kojih linkovi vode ka sajtu bi trebali biti u skladu sa tematikom stranice na koju vode, a prirodno je da većina linkova bude sa sajtova iz iste niše. Sa linkovima se ne sme preterivati, već paralelno raditi na dodavanju novih sadržaja na samom sajtu, i gradnji linkova dinamikom od jedan do dva kvalitetna linka dnevno. Optimizacija sajtova nakon Pingvin update-a podrazumeva da se linkovi vode kako ka frontu, tako i ka unutrašnjim stranicama sajta, u zavisnosti od lokacije i tematike posta odakle dolazi link. Idealna situacija bi bila napraviti kvalitetan sadržaj koji bi otišao u viral, te na taj način doći do velikog broja potpuno prirodnih linkova. Na taj način bi bili zadovoljeni i Panda i Pingvin; Panda zbog kvalitetnog unikatnog sadržaja, a Pingvin zbog prirodnog građenja autoriteta sajta.

Nakon ove promene algoritma, optimizacija sajtova je dobila novu dimenziju. U prošlost su otišle razmene linkova, kreiranje mreža linkova, pa čak i linkovi između sajtova koji se nalaze na istom serveru. Pravilna optimizacija sad više ne sme da dozvoli „black hat“ SEO metode, već se pre svega mora zasnivati na kvalitetu i prirodnosti. U prošlost su otišle sve metode gradnje autoriteta uz pomoć linkova dobijenih softverski, kako blog potpisa, tako i spinovanih i plasiranih članaka. Optimizacija sajtova je sada nešto mnogo kompleksnije i složenije, i kao takva neizostavni deo kompletne internet marketing strategije.

Google penguin update

Šta je to što „Pingvin update“ ne voli:

  • Preoptimizovane sajtove
  • Keyword stuffing
  • Različit sadržaj prikazan pretraživaču i posetiocima
  • Neravnomeran raspored Anchor teksta
  • Neprirodne linkove
  • Mreže linkova

Šta je to što „Pingvin update“ voli:

  • Stranice čiji je sadržaj kreiran za posetioce a ne za robote pretraživača
  • Ravnomeran raspored ključnih reči na stranicama
  • Prirodnu gradnju linkova
  • Anchor diversity
  • Deep link building (linkove ka unutrašnjim stranicama sajta)
  • Jake social media signale

Optimizacija sajtova i Hummingbird (Kolibri) update

Hummingbird promena algoritma lansirana je u Septembru 2013. godine, i predstavlja potpuno nov algoritam, prema kome je potrebno uskladiti SEO strategiju. Ova promena algoritma zaslužuje da se o njoj ispiše poseban post (i zato što je najnovija i najsvežija, i zato što je potrebno detaljnije obraditi sve elemente), što ćemo i uraditi uskoro, a ovde ćemo izneti samo neke od osnovnih podataka koji utiču na kreiranje same strategije za optimizaciju sajtova u narednom periodu.

Sama promena algoritma nije bazirana isključivo na rezultate pretrage, već Google sa ovim algoritmom pokušava da razume jezičke konstrukcije, odnosno da korisnicima pruži najkvalitetniije moguće odgovore na upite.  Ovaj algoritam se oslanja i na Pandu i na Pingvin, kao i na preko 200 faktora koji utiču na rangiranje. Novi algoritam se zasniva na pokušaju Googla da razume šta je to što posetioci pitaju, i trebalo bi da bolje razume složene upite, te pruži kvalitetnije odgovore na upite.

Google hummingbird update

Konverzacijski upiti kod Hummingbird algoritma

Jedan od izazova sa kojim se suočava Google su odgovori na duže upite korisnika, u cilju dobijanja određenih informacija. Ove upite možemo podeliti na:

  • Informativni upiti (tipa šta je to web sajt, ili šta je to optimizacija sajtova)
  • Navigacijski upiti (tipa koji je zvaničan sajt grada Beograda)
  • Transakcijski (koja je najbolja firma čija je delatnost optimizacija sajtova)

Za sve ove vrste upita koje jednim imenom nazivamo „konverzacijski upiti“, se na sajtu moraju pronaći odgovarajući odgovori i sadržaj. Tu optimizacija sajtova u novom smilu dobija novu vrednost, jer se kroz sam koncept moraju predvideti konverzacijski upiti vezani za delatnost, a zatim sadržaj kreirati tako da pokriva sve vrste upita.

Za informativne upite će biti kreiran sadržaj koji je informativnog i edukacijskog tipa, za navigacijske ćemo u jednom bloku stranica više spominjati brend i ono što se odnosi na njega, dok će se za transakcijske upite koristiti veza između ključnih reči iz takve vrste upita i samog targetiranog sadržaja ( na primer za konverzacijski upit „ Koja je najbolja firma čija je delatnost Optimizacija sajtova“ napravićemo takvu stranicu gde ćemo u sam naslov dodati i Web Business Solutions, i na njoj tako i kreirati sadržaj).

Optimizacija sajtova nakon promene algoritma podrazumeva da na sajtu postoje odgovori i targetirane stranice za svaku od pojedinačnih vrsta konverzacijskih upita.

Sinonimi kod Hummingbird algoritma

Promenom algoritma Google želi da razume svoje korisnike, te zbog toga kao rezultate pretrage neće prikazati samo fraze za koje se pretraga vrši, već i njihove sinonime. Ovo optimizaciji sajtova daje dodatnu mogućnost da sajt pozicionira i za sinonime relevantnih ključnih reči.

Co citation i optimizacija sajtova

Co citations je najviše povezan sa samim načinom izgradnje linkova i gradnjom autoriteta sajta. Sa najnovijim promenama algoritma čak nije ni neophodno da postoji link prema određenoj stranici da bi ona dobila dodatni autoritet, već je dovoljno da se na stranici A, piše i povežu stranice B i C, te će na taj način Google stranice B i C smatrati tematski povezanim.  Ova činjenica dovodi do toga da je sada neophodno da prilikom kreiranja Guest postova, članci budu iste tematike kao i stranica na koju vodi link iz samog članka.

Kao što smo već naveli, o ovoj promeni algoritma ćemo znatno detaljnije pisati u nekom od narednih postova.

Koja je budućnost optimizacije sajtova u skladu sa svim dosadašnjim promenama algoritma

Poenta svih dosadašnjih promena Google algoritma je poboljšanje pozicija kvalitetnim sajtovima i borba protiv spama. Na taj način Google svojim korisnicima na vrh pretrage dovodi tačno ono što oni žele da pronađu, i na taj način stiče njihovu privrženost. Optimizacija sajtova je i dalje jako potrebna i nakon svih promena, ali je neophodno prilagoditi je novonastaloj situaciji. Google traži kvalitet, kako kod sadržaja, tako i kod linkova i gradnje autoriteta sajta, tako da SEO strategiju treba usmeriti u tom pravcu. U nastavku ćemo izneti neke od naših principa, i razmišljanja kako bi trebalo raditi određene faze SEO, odnosno kuda po našem viđenju ide optimizacija sajtova u narednom periodu.

  • Izbor domena sajta

Izbor domena nakon EMD promene algoritma ima manju težinu nego ranije, ali svakako nije beznačajan. Nakon svih promena, optimizacija sajtove ne dovodi na pozicije samo za jednu frazu, već za celu grupaciju fraza iz kompletne niše. Domen se može izabrati tako da bude EMD ili brend domen.

  • Analitika niše

Potrebno je izvršiti detaljnu analitiku niše, te analizu poslovanja i zahteva onog za koga se radi sajt. Analitika treba da obuhvati kako zastupljenost ključnih fraza u pretragama, tako i skup relevantnih long tail fraza. Pored toga, kroz analitiku je potrebno izanalizirati i konkurentske sajtove.

  • Konceptualizacija web sajta

Nakon svih promena algoritma, konceptualizacija sajta dobija mnogo više na značaju nego ranije. Konceptualizaciju je potrebno raditi na osnovu analitike, te kroz koncept pomiriti želje za samim izgledom sajta i potrebe optimizacije. Ukoliko su na sajtu prezentovane usluge, potrebno je razbiti ih na posebne stranice, ili blokove stranica, koje će targetirati ka određenim frazama iz mikroniša. Na taj način treba omogućiti zastupljenost svih relevantnih fraza na sajtu u dovoljnoj meri. Pored toga, u skladu sa smernicama Hummingbird algoritma, potrebno je kroz koncept predvideti zastupljenost stranica koje će odgovarati i targetirati za konverzacijske upite. Kroz koncept bi na sajtu trebalo predvideti i postojanje bloga, na kome bi se obrađivale teme vezane za delatnost, a ujedno i na taj način obezbedila poseta sa „Long tail fraza“, a ujedno ostvarili i ostali ciljevi bloga:

  1. Rangiranje sajta na „Long tail frazama“ i generisanje posete sa njih
  2. Ojačavanje fraza na sajtu koje zaostaju u pretragama
  3. Kreiranje sadržaja koji je pogodan za deljenje na društvenim mrežama

Pored stranica osnovnog sadržaja i blog postova, korisno je kreirati i neke viralne postove u skladu sa tematikom samog sajta. Viralni postovi donose veliku težinu, pre svega jer se kroz njih omogućuje prirodan link building, i gradnja autoriteta sajtova.

  • Kreiranje sadržaja sajta

Nakon promena Google algoritma, a posebno nakon Panda update-a kreiranju sadržaja se mora posvetiti posebna pažnja. Ovaj segment sada dobija na značaju i težini, što usložnjava i ujedno i poskupljuje sam proces optimizacije. Sadržaj je potrebno da bude potpuno unikatan, pisan za posetioce a ne pretraživače, uz razumnu učestalost ključnih reči i fraza.

  • On – site optimizacija sajtova

Nakon kreiranja sadržaja potrebno je odraditi tehničke detalje vezane za onsite optimizaciju. Ovo podrazumeva postavljanje Meta tagova, Alt tagova na slikama, te optimizovanje brzine učitavanja stranica, i usklađivanje tagova sa sadržajem samog sajta.

  • Off – site optimizacija

Off-site optimizacija nakon promena algoritma dobija novi oblik. Linkovi i autoritet sajta se više ne smeju graditi softverski, već ručno i korišćenjem najkvalitetnijih link building metoda. Posebna pažnja se treba posvetiti širenju autoriteta sajta na društvenim mrežama, i gradnji autoriteta na njima, te generisanju social saobraćaja ka samom sajtu.

Iz svega gore iznetog i navedenog, možemo zaključiti da je kvalitetan i pravilan SEO preživeo, i da je kao takav potreban svakom ozbiljnom projektu. E sada, druga je priča što su promene algoritma „ubile“ gomilu nazovi „SEO eksperata“ koji su „black hat“ metodama postizali određene uspehe. Sada se pokazalo da se na taj način ne postiže kontinuirani rezultat, te da je nekada bolje uložiti više vremena, energije i novca u pravilan rad koji će dati postojaniji i dugotrajniji rezultat.

Ovo je bio naš osvrt na Google promene algoritma, i na to kuda će se optimizacija sajtova kretati u narednom periodu. Voleli bismo da čujemo i vaša mišljenja, bilo da se slažete sa nama, ili imate neka suprostavljena stanovišta i drugačija gledišta.

Ukoliko želite, možete nas pratiti i na našoj fb stranici, kao i twitter i G+ profilu.

Autor: Slavko Pejovic